تحولات روز عراق

کلیسای قرن 19 عراق اولین عزاداری را پس از شکست داعش برگزار می کند

کلیسای قرن 19 عراق اولین عزاداری را پس از شکست داعش برگزار می کند

ده‌ها تن از مردم مؤمن روز شنبه گذشته برای اولین بار از زمان بازسازی کلیسای موصل پس از غارت آن توسط جهادگران داعش، مراسم عشای ربانی را در کلیسای موصل در شمال عراق برگزار کردند.

به گزارش عراق یار به نقل از iraqinews ، داعش در سال 2014 به موصل حمله کرد و آن را «پایتخت» خود اعلام کرد، در حمله‌ای که صدها هزار مسیحی در شمال استان نینوا را مجبور به فرار کرد و برخی به منطقه کردستان عراق نزدیک شدند.
ارتش عراق سه سال بعد جهادی‌ها را پس از ماه‌ها درگیری خیابانی طاقت‌فرسا که شهر را ویران کرد، بیرون کرد.
کلیسای کاتولیک سریانی Mar Tuma که قدمت آن به قرن نوزدهم بازمی‌گردد، توسط جهادی‌ها به‌عنوان زندان یا دادگاه استفاده می‌شد.
کار مرمت ادامه دارد و کف مرمر آن برچیده شده تا به‌طور کامل بازسازی شود.
در سپتامبر 2021، طی مراسمی با حضور ده‌ها عبادت‌کننده، ناقوس جدیدی در کلیسا افتتاح شد.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که صدای ناقوس 285 کیلوگرمی (نزدیک به 630 پوندی) که در لبنان پخش شد، روز شنبه قبل از شروع مراسم، فریادهای شادی به صدا در آمد.
این مراسم با عبادت‌کنندگانی آغاز شد که در کلیسا با نواختن یک ارگ‌نواز سرود می‌خواندند.
پدر پیوس آفاس، 82 ساله، کشیش بخش، شادمان گفت: «این زیباترین کلیسا در عراق است.»
آفاس همچنین به کسانی که در کار مرمت هستند، ادای احترام کرد که به گفته او، «کلیسا را به شکوه گذشته خود بازگرداند، مانند 160 سال پیش.»
در داخل کلیسا، اخرایی و مرمر خاکستری در شبستان می‌درخشید که محراب و طاق‌های ستون‌دار مرمت‌شده و شیشه‌های رنگی جدید نصب شده‌است.
جهادگران تمام نمادهای مسیحی از جمله صلیب مقدس را از بین برده بودند و بخش‌هایی از کلیسا در اثر آتش و گلوله آسیب دید.
صنعتگران سخت کوشیدند تا سنگ مرمر سوخته را تمیز و آن را بازسازی کنند، برادری در عراق، یک سازمان غیردولتی فرانسوی که به اقلیت‌های مذهبی کمک می‌کند، در اوایل سال جاری اعلام کرد که به تأمین مالی کار مرمت کمک کرد.
ساختمان‌های بیرونی و اتاق‌های طبقه اول که پنجره‌های آن شکسته شده و دیوارنگاری‌ها دیده می‌شود، هنوز در حال تعمیر هستند.
موصل و دشت‌های اطراف نینوا زمانی محل زندگی یکی از قدیمی‌ترین جوامع مسیحی منطقه بود.
جمعیت مسیحی عراق از حدود 1.5 میلیون نفر قبل از حمله آمریکا در سال 2003 که دیکتاتور صدام حسین را سرنگون کرد به کمتر از 400000 نفر کاهش یافته‌است.
استان نینوا پس از سه سال اشغال جهادی که در سال 2017 با بیرون راندن نیروهای عراقی با حمایت حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده به پایان رسید، ویران شد.
چندین صومعه و کلیسا در حال بازسازی هستند، اما بازسازی به‌کندی انجام می‌شود و جمعیت مسیحی که فرار کرده‌اند، بازنگشته‌اند.
پاپ فرانسیس سال گذشته یک سفر تاریخی به این منطقه داشت.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید