روابط ایران و عراق

اعلام جزئیات تازه از تفاهمات عراق و ایران برسر گاز

اعلام جزئیات تازه از تفاهمات عراق و ایران برسر گاز

وزارت برق عراق جزئیات تفاهم جدید خود با ایران درباره ثبات در صادرات گاز و سازوکار پرداخت مبالغ آن را اعلام کرد.
وزارت برق عراق جزئیات تفاهم جدید خود با ایران درباره ثبات در صادرات گاز و سازوکار پرداخت مبالغ آن را اعلام کرد.

به گزارش عراق یار به نقل از نشریه رسمی «الصباح» عراق، «احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق گفت که توافقات سابق عراق و ایران درباره واردات گاز به این ترتیب بود که عراق در فصل زمستان 50 میلیون متر مکعب و در فصل تابستان 70 میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد کند.
او گفت که در مدت اخیر ایران حجم گاز صادراتی خود را بسیار کاهش داد و آن را به حدود 8.5 میلیون متر مکعب رساند که موجب فشار شدید بر شبکه برق عراق و از کار افتادن بسیاری از نیروگاه‌ها به علت نبود سوخت شد.
العبادی افزود که در مذاکرات اخیر با ایران توافق شد که حجم صادرات گاز به عراق از 8 میلیون متر مکعب به 30 میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند هرچند این مقدار همه نیاز عراق برای تولید برق را پوشش نمی‌دهد و بسیار کم‌تر از میزان مطلوب است.
او گفت که مذاکرات با طرف ایرانی در این باره ادامه دارد تا بتوان درباره افزایش گاز وارداتی و نیز سازوکار پرداخت در بازه 3 ساله به توافق رسید.
سخنگوی وزارت برق عراق افزود که وزارت برق با وزارت نفت نیز در حال هماهنگی برای تنظیم نقشه راه سوخت کشور است که شامل راه‌اندازی میدان‌های گازی و خطوط انتقال گاز در زمان‌بندی مشخص می‌شود.
در اواخر ماه گذشته میلادی، وزارت برق عراق اعلام کرد که «عادل کریم»، وزیر برق، در تهران با «جواد اوجی»، وزیر نفت ایران، دیدار و روابط دو کشور در بخش انرژی و تأمین گاز برای تولید برق در عراق در فصل تابستان را بررسی کرد.
وزارت برق عراق افزود که این دیدار در فضایی مثبت انجام شد و مذاکرات دو طرف تا حد زیادی سازنده بود و طرف ایرانی نیاز جدی عراق به افزایش تولید برق به سبب گرمای شدید هوا در تابستان عراق را درک کرد.
بر اساس این بیانیه، طرفین درباره رسیدن به راه‌حل‌های رضایت‌بخش برای دو کشور درباره تعهدات حقوقی و قیمت‌ها و نحوه تصفیه حساب گاز صادراتی به توافق رسیدند.
پیش از آن، سخنگوی وزارت برق عراق گفت که به زودی 4500 مگاوات به شبکه برق عراق افزوده می‌شود و افزود که این وزارتخانه در پی رساندن تولید برق کشور به 25 هزار مگاوات در فصل تابستان است.
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، نیز در نشست وزارتی انرژی با حضور سرپرست وزارت برق تیمی از این وزارتخانه را برای سفر به ایران با هدف تامین گاز مورد نیاز عراق و حل مشکل برق مامور کرد.
موضوع برق در فصل تابستان عراق از مسائل مهم در این کشور است که هر ساله با اعتراضات گسترده مواجه می شود.
پیش از این این نخست وزیر عراق خواستار بسیج همه امکانات برای بهبود وضعیت برق در فصل تابستان شده بود.
عراق در اوج مصرف در فصل تابستان به حدود 36 هزار مگاوات برق نیاز دارد. وزارت برق عراق در تابستان سال گذشته توانست رکورد تازه ای در تولید برق ثبت کند و تولید برق کشور را به 20 هزار مگاوات برساند.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید