روابط ایران و عراق

عراق از توافق با ایران برای صادرات روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز خبر داد

عراق از توافق با ایران برای صادرات روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز خبر داد

سرپرست وزارت برق عراق ضمن تشریح تدارکات این وزارتخانه برای فصل تابستان، از توافق با ایران برای صادرات روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز خبر داد.

به گزارش عراق یار به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «عادل کریم»، سرپرست وزارت برق عراق، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که عراق با ایران درباره صادرات روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز به توافق رسیده و افزود که عراق 5 تا 10 سال آینده به گاز ایران نیازمند است.
او گفت که ایران در حال حاضر روزانه 35-38 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می‌کند و افزود که در صورت ثبات در صادرات گاز از ایران به موجب توافقات، تولید برق عراق در فصل تابستان به 25 هزار مگاوات خواهد رسید.
کریم افزود که در صورت تصویب قوانین مربوطه در مجلس، عراق می‌تواند از اول ژوئن برای پرداخت بدهی‌ به ایران بابت خرید گاز اقدام کند.
سرپرست وزارت برق عراق همچنین تأکید کرد که اتصال برق عراق به ترکیه تا یک هفته آینده برقرار می‌شود و افزود که پروژه اتصال به اردن نیز از سوی شرکت پیمان‌کار ادامه دارد.
وی همچنین خبر داد که هفته آینده عراق با کشورهای شورای همکاری درباره اتصال شبکه برق عراق به این کشورها مذاکره خواهد کرد.
کریم افزود که با اتصال برق عراق به عربستان، در فاز اول 500 مگاوات و در فاز دوم 1500 مگاوات برق از عربستان به عراق صادر خواهد شد.
او همچنین از توافق با قطر برای واردات گاز از این کشور در فصل زمستان خبر داد و گفت که این گاز از طریق کشتی‌های حامل سوخت و نه خط لوله خواهد بود و امکان اجرای آن ظرف چند ماه وجود دارد.
وی گفت که تولید برق عراق در حال حاضر 21 هزار مگاوات است.
عراق در اوج فصل گرما به حداقل 35 هزار مگاوات برق نیاز دارد.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید