تحولات روز عراق

جمعیت عراق حدود 39 میلیون نفر و آمار فقر در عراق 20.5 درصد است

جمعیت عراق حدود 39 میلیون نفر و آمار فقر در عراق 20.5 درصد است

«نوری کامل الدلیمی»، وزیر برنامه‌ریزی سابق عراق، خبر داد که براساس برآوردهای موجود جمعیت تقریبی عراق حدود 39 میلیون نفر است.

الدلیمی که از وزرای موفق دولت «عادل عبدالمهدی» دانسته می‌شود، در مصاحبه با شبکه داخلی «الفرات» گفت که آمار فقر در عراق تا سال 2018 معادل 20.5 درصد بوده و پیش‌بینی کرد که با بحران‌های اخیر اقتصادی در عراق این آمار به 28 درصد برسد و افزود که فقیرترین استان های عراق استان مثنی و پس از آن دیوانیه هستند.
او گفت که همه مشکلات اقتصادی را می توان با فعال کردن بخش خصوصی حل کرد و لازمه فعالیت بخش خصوصی امنیت است.
الدلیمی افزود که حدود 2 درصد جمعیت عراق از امنیت غذایی برخوردار نیستند.
وی هزینه حقوق کارکنان دولتی را بیش از سالانه 50 میلیارد دلار دانست و گفت که 50 درصد هزینه های یک کارمند عراقی صرف کالاهای وارداتی و 28 درصد آن صرف مواد غذایی می شود و سالانه 30 میلیارد دلار در عراق صرف خرید سبزیجات و لبنیات و مواد غذایی می شود، برای همین دولت سابق در اولین گام توسعه ای سراغ تقویت بخش کشاورزی رفت.
وزیر برنامه ریزی سابق عراق تأکید کرد که انتخاب کشاورزی به آن علت بود که سلیقه خریدار عراقی در لباس یا لوازم آرایشی خرید کالای خارجی است اما از خرید مواد غذایی تولید داخل استقبال می کند ضمن اینکه بخش کشاورزی نیروی کار آماده و تجهیزات و امکانات لازم را داشت و فقط مدیریت لازم داشت که انجام شد و دستاورد آن هم قابل قبول بود و عراق را در تأمین محصولات استراتژیک خوکفا کرد.
او گفت که در ژوئن سال گذشته تولید مرغ تخم‌گذار در عراق 6 هزار بود اما اکنون به 6 میلیون رسیده و این با حمایت از بخش خصوصی انجام شده است.
الدلیمی تأکید کرد که همه تمهیدات لازم برای سرشماری سراسری در عراق انجام شده و فقط منتظر رسیدن رایانه‌ای هستیم که برای تحلیل داده‌ها از آن استفاده می‌شود و افزود که اولین سرشماری سراسری در عراق پس از سال 1987، در دسامبر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.
وی همچنین خبر داد که بیش از 5 هزار پروژه معوق به علت تروریسم و بحران مالی و فساد در عراق بود و 3هزار پروژه معوق دوباره احیا شده و در حال اجراست.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید