اقتصادی و تجاری

بازار سهام عراق: بستری برای معامله سهام شرکت های سهامی فاش نشده راه اندازی می شود

بازار سهام عراق: بستری برای معامله سهام شرکت های سهامی فاش نشده راه اندازی می شود

بازار سهام عراق اعلام کرد که بستری را برای معاملات سهام شرکت‌های سهامی فاش‌نشده راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش عراق یار به نقل از خبرگزاری عراق (اینا)، احمد عبدالسلام، مدیر اجرایی این بازار، در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقرر شد از جلسه‌ی آینده، بستری برای معاملات سهام شرکت‌های سهامی فاش‌نشده ایجاد و راه‌اندازی شود. خبرگزاری اینا.
وی خاطرنشان کرد: این امر مطابق دستور قانونی شماره 74 سال 2004، دستورالعمل‌ها و ضوابط صادرشده توسط کمیسیون اوراق بهادار و بورس اوراق بهادار عراق است.
هدف از این پلتفرم حمایت از حقوق سهامداران در شرکت‌های سهامی پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار عراق، جذب سرمایه‌گذاران بالقوه و فعال کردن معاملات اوراق بهادار است. نرخ تغییر در جلسه 5 درصد افزایش و کاهش نسبت به قیمت بسته‌ی قبلی سهام خواهد بود، زیرا قیمت با 50 درصد تغییر نسبت به آخرین قیمت بسته شدن سهام در اولین جلسه‌ی معاملاتی روی سکو باقی می‌ماند.
وی تصریح کرد: معاملات در این بستر برای شرکت‌هایی انجام می‌شود که کمیسیون اوراق بهادار قبلاً تصمیم به تعلیق معاملات آن‌ها گرفته بود زیرا آن‌ها اطلاعات لازم را ارائه نکردند که عبارتند از: شرکت صنایع الکترونیک، شرکت صنایع سبک، شرکت حمل و نقل عمومی البادیه، شرکت مدرن. شرکت صنایع مصالح ساختمانی و شرکت حمل و نقل عراق، شرکت بابل بانک، شرکت سرمایه‌گذاری مالی الباتیک، شرکت تولیدات دامی مدرن، شرکت الشمال بانک، شرکت سرمایه‌گذاری مالی الخیر و شرکت عراقی حمل و نقل فرآورده‌های نفتی.
وی با اشاره به اینکه مرجعی است که تصمیم می‌گیرد در آینده هر شرکتی را وارد معامله در این پلتفرم کند، شرکت‌های مذکور متعهد به ارائه حداقل گزارش وضعیت شرکت از تاریخ ارائه‌ی آن شدند. آخرین صورت‌های مالی تا به امروز، دعاوی حقوقی، توقیف و رهن، هرگونه رویداد و تأثیر با اهمیت بر فعالیت شرکت شامل آن بودند.
وی با بیان اینکه تجربه و سازوکارها پس از سه ماه از زمان شروع درخواست ارزیابی می‌شود و از مشاهدات مندرج در آن براساس فرم ارزیابی و ارزیابی کارایی بهره‌مند می‌شود، تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس عراق تصمیم گرفت از 3 جولای 2022 نرخ تغییر قیمت را از 10% به 15% برای شرکت‌های فهرست‌شده در آن افزایش دهد تا معاملات را به‌صورت عادی فعال کند.
براساس اصول کار کمیسیون‌های اوراق بهادار و بورس‌ها و اصول فدراسیون بین‌المللی مقامات، تأکید می‌کنیم که سهام‌دار و سرمایه‌گذار بالقوه مسئولیت خرید و فروش سهام در سهام درج‌شده در پلتفرم شرکت‌های نامعلوم را بر عهده دارد.
شرکت‌های کارگزاری تبصره‌ای را در مجوز خرید و فروش قید می‌کنند و در موافقت‌نامه‌ی سرمایه‌گذار عبارت اطلاع‌رسانی به سهام‌دار و سرمایه‌گذار از موارد فوق و اذعان به اینکه وی متحمل خطراتی است که ممکن است بعداً به‌دلیل عدم وجود اطلاعات، داده‌ها و عدم افشای شرکت‌های شرکت‌کننده در این پلتفرم باشد، همگی ذکر می‌گردد.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید