تحولات روز عراق

استقبال بایدن از نقش بغداد در برقراری گفت و گوهای ایرانی - عربستان

استقبال بایدن از نقش بغداد در برقراری گفت و گوهای ایرانی - عربستان

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر عراق در شهر «جده» از نقش بغداد در برقراری گفت‌گو بین عربستان و ایران تقدیر کرد.

به گزارش عراق یار و طبق بیانیه منتشر شده دفتر نخست‌وزیر عراق، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق امروز شنبه با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست مشترک سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و مصر و اردن و عراق در جده عربستان دیدار کرد.
در این بیانیه آمده است: دو طرف در دیدار با یکدیگر بر پایبندی متقابل به شراکت دو جانبه عراق و آمریکا به موجب توافق‌نامه چارچوب راهبردی و تضمین عدم جلوگیری از بازگشت دوباره گروه داعش تأکید کردند.
برپایه این گزارش، دو طرف در این بیانیه همچنین بر "اهمیت تشکیل دولت جدید عراق که اراده ملت عراق را تحقق بخشد و به دموکراسی و استقلال عراق احترام بگذارد"، تأکید کردند و در این راستا بایدن "بر اهمیت ثبات، یکپارچگی، شکوفایی و حاکمیت ارضی عراق و از جمله اقلیم کردستان عراق" تأکید کرد.
براساس بیانیه یاد شده، الکاظمی و بایدن همچنین بر پایبندی به «چارچوب راهبردی» بغداد و واشنگتن به عنوان سنگ‌بنای روابط و همکاری‌های عراق و آمریکا و تنظیم روابط در عرصه فرهنگی و اقتصادی و امنیتی دو کشور تأکید کردند.
بایدن و الکاظمی همچنین تلاش‌های مشترک برای توسعه پایدار در منطقه و مواجهه با پیامدهای تغییرات اقلیمی و کم‌آبی و افزایش همکاری‌های دو کشور در توسعه بخش انرژی و اصلاحات اقتصادی را بررسی کردند.
برپایه این گزارش، بایدن همچنین از طرح نخست‌وزیر عراق درباره مذاکرات تهران و ریاض در بغداد استقبال و برگزاری نشست بغداد و روابط ویژه عراق با مصر و اردن را شایسته تقدیر دانست و بر آمادگی برای حمایت از آن تأکید کرد

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید