روابط ایران و عراق

پیگیری عراق برای 24 ساعته شدن مرز خسروی

پیگیری عراق برای 24 ساعته شدن مرز خسروی

بازگشایی مرز خسروی برای برای تردد زائران اربعین و 24 ساعته شدن آن موضوعی است که اکنون مورد مذاکره دو طرف ایران و عراق قرار گرفته و اخبار حکایت از آماده شدن مرز دارد. 

به گزارش عراق یار به نقل از تسنیم، مرز خسروی واقع در مسیر تاریخی «راه ابریشم» در شهرستان قصرشیرین، نزدیکترین نقطه ایران به بغداد پایتخت عراق به عنوان یک پایانه بین‌المللی فعالی خود را از سال 1377 آغاز کرد اما با حمله داعش به کشور عراق از سال 92 تا چهاردهم شهریورماه 98 برای تردد کاروانی و گروهی زائران عتبات عالیات بسته بود. 
بالاخره با رایزنی و تمهیدات بسیار در 15 شهریور 1398 این مرز بازگشایی شد و به طور مجدد در واپسین روزهای اسفندماه سال 98 با شیوع بیماری کرونا به روی زائران هر دو کشور بسته شد. 
با توجه به نزدیکی این مرز به بخش عربی و استقبال زائران برای تردد از این مرز، امسال رایزنی‌های بسیاری برای بازگشایی دائمی آن انجام شد به طوری که فرماندار قصرشیرین و استاندار در مصاحبه‌هایی خبر از بازگشایی مرز در آینده نزدیک دادند. 
بهمن امیری‌مقدم استاندار کرمانشاه یک روز قبل از عید غدیر خبر از بازگشایی مرز به روی زائران در روز عید داد اما به دلیل آماده نبودن طرف عراقی این موضوع محقق نشد اما مذاکرات برای بازگشایی مرز به صورت دائمی در حال انجام است. 
فرماندار سابق قصرشیرین نیز در مصاحبه‌ای از آمادگی مرز برای تردد زائران خبر داد و گفت: روزانه 400 تا 500 نفر، بدون روادید در قالب کاروان‌های رسمی سازمان حج و زیارت با موافقت طرف عراقی از طریق این مرز عازم عتبات عالیات خواهند شد.   
وی در مورد امکانات و ویژگی‌های مرز خسروی به عنوان نزدیک‌ترین نقطه به کربلای معلا گفت: هتل‌ها و مکان‌های اقامتی مناسب، راه‌های ارتباطی مطلوب، وجود بزرگترین پایانه زمینی خاورمیانه و برخورداری از توقفگاه‌های مختلف سواری از ظرفیت‌های مناسب قصرشیرین برای خدمات‌رسانی به زائران است . 
با توجه به اشتیاق دو طرف برای تردد زائران از این مرز، هفته گذشته جمعی از مقامات استان کرمانشاه و استان دیالی عراق از زیرساخت‌های پایانه خسروی در شهرستان قصرشیرین و پایانه منذریه در شهرستان خانقین بازدید و بر آماده‌سازی مرز برای تردد گسترده زائران اربعین حسینی تأکید کردند. 
منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در نشستی با مسئولان عراقی اظهار داشت: تمام تلاش ما بر استقرار امکانات و تمهیدات و زیرساخت‌های لازم برای خدمات‌رسانی ویژه به زائران جهت تردد به عتبات عالیات و همچنین ایجاد بستر مناسب برای برای ورود زائران عراقی جهت زیارت مشهد مقدس از مرز رسمی خسروی است. 
فخری گفت: استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی از دیرباز محل تردد زائران بوده و امسال نیز شاهد تردد زائران از این مسیر خواهیم بود. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه بر تشکیل تیم‌های تخصصی برای پیگیری موارد و مشکلات و همچنین برگزاری جلسات متعدد و مستمر بین فرمانداران قصرشیرین و خانقین تأکید کرد تا مسائل و مشکلات موجود برطرف شود. 
وی از تلاش و پیگیری برای 24 ساعته شدن مرز خسروی برای تردد زائران خبر داد و گفت: طرف عراقی قول و قرارهایی دادند که اگر این موارد نهایی شود به اطلاع مردم خواهد رسید. 
فخری از حضور یک نماینده از کشورمان در مرز منذریه عراق و یک نماینده از سوی طرف عراقی برای حضور در مرز خسروی جهت پیگیری موارد مربوط خبر داد. 
وی افزود: به همت نظام مقدس جمهوری اسلامی امسال مرز خسروی به روی زائران اربعین حسینی بازگشایی خواهد شد و باید تلاش کنیم تا امکانات و تسهیلات و تجهیزات لازم در زمینه‌های مختلف رفاهی و بهداشتی و حمل و نقل و همچنین متناسب‌سازی و همسازی گیت‌های ورودی و خروجی از مرز در پایانه‌های مرزی خسروی و منذریه را ایجاد کرده که خدمات خوبی به زوار ارائه دهیم. 
فخری گفت: ما باید امکانات را طوری ببینیم که در 10 روز منتهی به اربعین روزانه 100 هزار نفر تردد را از مرز خسروی به عراق داشته باشیم و همچنین همکاری‌های ما با استان دیاله تنها در مبحث اربعین نیست و در جلسات بعدی در رابطه با برگزاری نمایشگاه دائمی، تبادل دانشجو و درمانی نیز همکاری خواهیم داشت. 

تمام تلاش خود را برای حضور خوب زئران ایرانی در عراق به‌کار می‌گیریم 

بشار فتح‌الله، معاون استاندار دیاله عراق نیز در این نشست اظهار داشت: بسیار خرسندیم که در جلسه‌ای در جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کرده‌ایم و تمام تلاشمان را برای حضور خوب زائران ایرانی در عراق به‌کار می‌بریم تا بهترین سفر را برای این زیارت اربعین داشته باشیم. 
وی عنوان کرد: هدف ما تسهیل امور برای زائران بر اساس توانمندی و نظمی که ایجاد شود خواهد بود و جلسات مستمری خواهیم داشت تا نواقص و مشکلات برطرف شود. 
معاون استاندار دیاله عراق ارائه آموزش زائران ایرانی برای چگونگی حضور در عراق، تأمین امنیت زوار در مسیر تردد به کربلا، تمهیدات امنیتی لازم، استقرار نماینده ویژه در مرز و پیگیری لازم برای 24 ساعته شدن فعالیت مرز در ایام اربعین حسینی و افزایش تجهیزات و زیرساخت‌ها و گیت‌های گذرنامه را از مواردی بیان کرد که در راستای خدمات‌رسانی به زئران در دستور کار طرف عراقی در استان دیاله قرار دارد. 
فتح‌الله گفت: عراقی‌ها افتخار می‌کنند که میزبان و خادم زائران باشند و در منازل مردم به روی زائران باز است و ایجاد توافقات و نکات امنیتی و اداری برای تأمین سلامت و خدمات‌رسانی بهتر به زائران است. 

اربعین حسینی از بزرگترین اجتماعات بشری و در دنیا بی‌نظیر است 

محمد پورهاشمی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز در این جلسه اظهار داشت: ما در اربعین حسینی با مناسک عظیمی روبه‌رو هستیم که از بزرگترین اجتماعات بشری و در دنیا در نوع خود بی نظیر است که علاوه بر شیعیان ایرانی از سایر کشورها نیز در این مناسک شرکت می‌کنند. 
وی عنوان کرد: ما در استان کرمانشاه و مرز خسروی علاوه بر زائران کشورمان زائرانی از کشورهای ترکیه، پاکستان، افغانستان و سایر کشورها را نیز خواهیم داشت که از این مرز به عراق عزیمت می‌کنند. 
پورهاشمی گفت: پیش‌بینی ما این است امسال عشاق ایرانی و زائران سایر کشورها که از کشورمان برای شرکت در مناسک اربعین به عراق عزیمت کنند به پنج میلیون نفر برسد که با توجه به کوتاهی مسیر و شرایط آب و هوایی و زیرساخت‌های مناسب استقبال بسیار خوبی از سوی زائران از مرز رسمی خسروی خواهد شد و از این رو نیازمند همکاری طرف عراقی هستیم. 
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه گفت: در بحث خدمات‌رسانی به زائران اربعین نیازمند همکاری طرف عراقی در امور مربوط به اسکان، تغذیه، مسائل امنیتی و انتظامی و حمل و نقل هستیم که باید برای خدمات‌رسانی به زائران به شکل مطلوب برنامه‌ریزی کنیم. 
پورهاشمی افزود: این نشست در راستای مصوبه اخیر بین مقامات ارشد دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق برای ارایه خدمات مطلوب به زائران است و امسال همچنین مرز سومار نیز برای تردد خودرویی و همچنین عزیمت موکب‌ها جهت خدمات رسانی به زائران در اربعین حسینی به عراق بازگشایی می‌شود. 
شبانه‌روزی شدن مرز خسروی برای جلوگیری از ازدحام در دو طرف مرز، کمک به ناوگان حمل و نقل عراق در منذریه برای جابه‌جایی و انتقال زائران، تشکیل یک کمیته امنیتی بین دو استان کرمانشاه و دیاله برای ارتقای امنیت زائران، بازگشایی مرز خسروی قبل از اربعین برای زائران جهت مشخص شدن و رفع نواقص و مشکلات مسیر از مواردی بود که پورهاشمی در این جلسه بیان کرد. 
محمد حیدری فرماندار قصرشیرین نیز اظهار داشت: در این نشست توافق شد ظرف چند روز آینده جلسه تخصصی با فرماندار خانقین داشته باشیم تا در زمینه تردد انفرادی تصمیم گیری کنیم و ظرف چند روز آینده به توافق برسیم. 
وی عنوان کرد: طرف عراقی محدودیت هایی دارد و تلاش بر این است با هم افزایی در بخش های مختلف طرف ایرانی محدودیت‌های عراقی را پوشش دهیم و برطرف کنیم تا شاهد یک اربعین بسیار خوب برای زائران باشیم. 
حیدری گفت: پیرو هماهنگی‌هایی که توسط وزیر کشور و معاون امنیتی ایشان با مقامات عراقی صورت گرفت امروز میزبان معاون استاندار دیاله عراق و فرماندار خانقین و هیئت همراه در ارتباط با اربعین حسینی بودیم. 
سرپرست فرمانداری قصرشیرین افزود: در این جلسه موضوعات بسیار مهمی از جمله اینکه برای اربعین فعالیت مرز شبانه روزی باشد و پیش از اربعین حسینی نیز شاهد تردد زائران ابادعبدالله الحسین (ع) از مرز خسروی باشیم. 
حیدری گفت: توافق بسیار خوبی انجام شد فرمانداران خانقین و قصرشیرین از طرف دو دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق اختیار دارند جلسات منظمی داشته باشند و همه هماهنگی‌ها بین دو فرماندار صورت گیرد. 
وی افزود: همچنین برای حمل و نقل و تجهیزات و استقرار امکانات موکب‌ها و سایر پشتیبانی ها نیز توافقاتی صورت گرفت که در جلسات بعدی به مردم اطلاع رسانی خواهد شد. 
حیدری گفت: تمام توافقات سیاسی در سطوح مختلف اجرای آن بر عهده فرمانداران قصرشیرین و خانقین و مدیران مرزهای خسروی و منذریه است ما امکانات لازم را در قصرشیرین برای تردد زائران فراهم کرده‌ایم. 

مرز سومار- مندلی برای تردد زائر و موکب‌ها باز می‌شود 

وحید محمدی فرماندار گیلانغرب نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مرز سومار - مندلی به عنوان مسیری برای تردد زائر و موکب‌ها معرفی شده است گفت: تاکنون هیچ گونه اقدامی از سوی طرف عراقی در مرز مندلی صورت نگرفته است. 
وی افزود: مرز سومار از لحاظ زمانی و امنیتی از مرزهای خوب و نیازمند ایجاد یک سری اقدامات مشابه مرز خسروی در مقیاس کوچکتر است چون ما علاوه بر تردد موکب‌ها و خودروها از مرز سومار آن را به عنوان یک مرز اضطرار و جایگزین برای مرز خسروی نیز ببینیم. 
محمدی خواستار برگزاری جلسات هماهنگی و مستمر بین فرمانداران گیلانغرب و بلدروز عراق، استقرار گذرنامه در مرز مندلی، حضور و استقرار موکب‌ها در مرز مندلی و ایجاد زیرساخت های لازم برای خدمات رسانی به زائران شد. 

تلاش برای ارائه بهترین خدمات به زائران 

دلبر حسین، فرماندار خانقین نیز از آمادگی لازم برای همکاری با فرماندار قصرشیرین در ارتباط با پیگیری مسائل مربوط به خدمات‌رسانی در اربعین به زائران خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم بهترین خدمات را به زئران اربعین ارائه دهیم. 
وی عنوان کرد: در بازگشت به عراق موضوع بازگشایی مرز در ایام محرم به روی زائران را از طریق یک تصمیم گیری با استاندار دیاله به طرف ایرانی اعلام خواهیم کرد. 

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید