اقتصادی و تجاری

آغاز پروژه تثبیت ماسه های روان در 200 هزار هکتار از خاک عراق

آغاز پروژه تثبیت ماسه های روان در 200 هزار هکتار از خاک عراق

اداره مبارزه با بیابان‌زایی عراق ضمن اعلام جزئیات تازه از پروژه تثبیت ماسه های روان در جنوب عراق، از وجود برنامه دیگری برای کاهش دما در کشور خبر داد.

به گزارش عراق یار به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «راویه مزعل»، مدیر کل اداره جنگلداری و مبارزه با بیابان‌زایی در وزارت کشاورزی عراق گفت که با تخصیص 3 میلیارد دینار از جانب هیئت دولت عراق برای پروژه تثبیت ماسه های روان در مناطق جنوبی، 500 نیروی متخصص کار در این پروژه را آغاز کرده اند.
وی گفت که اجرای پروژه در سه استان مثنی، ذی قار، قادسیه که کانون اصلی ریزگردها و گردوغبار در کشور هستند آغاز شده و تجهیزات لازم ارسال شده و نیروهای لازم نیز در کارگاه ها مستقر شده اند.
او تأکید کرد که ریزگردها خسارت های شدیدی اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی و زیست محیطی در پی دارند و باید با برنامه ای جدی و عملی با این پدیده مبارزه کرد و یکی از مهم ترین کارها در این باره تثبیت ماسه های روان است.
این مقام وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد که بر اساس برآوردها لازم است که عملیات تثبیت روی یک میلیون هکتار از خاک عراق اجرا شود اما با توجه به بودجه موجود، کار بر 200 هزار هکتار آغاز شده است.
وی افزود که مبارزه با بیابان زایی بخشی از تعهدات عراق در عرصه بین المللی است و دولت به دستورالعمل های مربوط به این مسئله پایبند است.
مزعل در بخش دیگری از سخنانش گفت که دولت عراق برنامه ای بزرگ برای نهالکاری در کشور است که در یک بازه زمانی طولانی مدت تعریف شده و در درازمدت می تواند موجب کاهش دمای کشور و بهبود کیفیت هوای شهرها شود.
روز چهارشنبه نیز این مقام عراقی تأکید کرده بود که در اجرای این پروژه از فناوری های نوین مبارزه با بیابان زایی استفاده خواهد شد و اجرای آن با فرهنگ سازی گسترده و افزایش آگاهی ساکنان محلی درباره وضعیت زیست محیطی منطقه خواهد بود.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید