تحولات روز عراق

بهترین گزینهِ حل بحران عراق از نگاه برهم صالح و الکاظمی

بهترین گزینهِ حل بحران عراق از نگاه برهم صالح و الکاظمی

رئیس جمهور و نخست وزیر عراق امروز شنبه در سخنان جداگانه ای با حساس توصیف کردن شرایط کنونی، بهترین گزینه برای حل بحران سیاسی این کشور را نشستن بر سر میز گفت وگو دانستند.

به گزارش عراق یار ، به نقل از رسانه های عراقی؛ برهم صالح رئیس جمهور عراق امروز از جریان های سیاسی خواست تا با تلاش مشترک به بحران های سیاسی پایان داده و برای خارج شدن از بن بست کنونی به حکم عقل و قانون اساسی عمل کنند. 
برهم صالح توضیح داد: چالش های فراروی عراق و منطقه بر همگان لازم می سازد تا در کنار یکدیگر به بحران موجود پایان دهند. 
وی که در کنفرانس "روز اسلامی در مخالفت با خشونت علیه زنان" سخنرانی می کرد، افزود: کشور در حال گذر از شرایط بسیار حساسی است و فرآیند سیاسی موجود علیرغم گذشت 10 ماه از انجام انتخابات در تحقق بخشیدن به حقوق ملی قانونی ناکام مانده است که در واقع، امری غیرقابل قبول به شمار می رود. 
رئیس جمهور عراق ادامه داد: صرف نظر از سطح موجود بحران و اختلاف باید از گزینه گفت وگو یاری جست. باید مشکل موجود را بررسی و برطرف کرد و به راه حل ریشه ای دست یافت تا عراقی ها بتوانند از یک دولت خدمت گزار منافع شان بهره مند شوند. 
وی خاطرنشان کرد: حرکت سیاسی و تعدد فرآیندها نباید به یک اختلاف تبدیل شود؛ به گونه ای که سلامت طرح ملی را به خطر اندازد. 
رئیس جمهور عراق توضیح داد: ناکامی سیاسی موضوع غیرقابل قبولی است و عراقی ها نباید اجازه دهند تا با خشونت مشکلات آنها حل و فصل شود. 
از سوی دیگر، "مصطفی کاظمی" نخست وزیر نیز امروز در کنفرانس مزبور اظهار داشت: ما هم اکنون در حال گذر از یک بحران سیاسی هستیم که امنیت به دست آمده در کشور را در معرض تهدید قرار داده است. 
کاظمی تاکید کرد: بحران سیاسی شکل گرفته در کشور پس از پایان یافتن انتخابات پارلمان هم اکنون امنیت و ثبات کشور را در معرض خطر و تهدید قرار داده است. 
وی گفت: شهروندان عراقی احساس نگرانی می کنند. این موضوع که بحران های سیاسی بدون راه حل باقی بمانند، غیر قابل قبول است زیرا امنیت کشور را به خطر خواهد انداخت. 
کاظمی افزود: ما بر بحران های امنیتی شدید فائق آمده ایم و کلید حل و فصل بحران سیاسی در نشستن همگان پشت میز مذاکرات ملی است. 
تحصن هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر در داخل ساختمان و اطراف پارلمان در منطقه سبز بغداد از چندی پیش موجب شده تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان عراق در  هفته های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود و عدم مذاکره اصرار می‌ورزد.
انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر 2021 (18 مهرماه 1400) برگزار شد که جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت 10 ماه از برگزاری این رویداد نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.
چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی و حل بحران‌های سیاسی این کشور و دستیابی به منافع مردم عراق از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرده است.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید