روابط ایران و عراق

دلایل کاهش صادرات ایران به عراق و افغانستان چیست؟

دلایل کاهش صادرات ایران به عراق و افغانستان چیست؟

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کاهش صادرات به عراق و افغانستان نگران کننده نیست ، گفت: این کاهش‌‌ها بیشتر نوسان قلمداد می‌شود. 

به گزارش عراق یار به نقل از آرشه آنلاین، احمدرضا علایی درباره علل کاهش صادرات به کشورهای عراق و افغانستان اظهار داشت: این کاهش معنادار و نگران کننده نیست و بیشتر نوسان قلمداد می‌شود. 
معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت علت اصلی کاهش صادرات ایران به این دو کشور را تغییرات سیاسی در این کشورها و فقدات ثباست سیاسی عنوان کرد و افزود: بیش از 80 درصد تجارت ما با کشورها همسایه است و باید بپذیریم ثبات در تجارت تابع متغییرهایی است که ثبات سیاسی یکی از مهمترین آنهاست.
وی با بیان اینکه کاهش  صادرات به دو کشور عراق و افغانستان بیشتر نسوان است، گفت: علت این نوسان‌ تغییر سیاست‌های داخلی دولت افغانستان و عراق است. این کشورها به دنبال حمایت از تولید ملی رفته‌اند و همین موجب شده تا کالاهایی که پیش از این به این کشورها صادر می‌کردیم مشتری نداشته باشد. 
وی افزود:  به طور مثال دولت افغانستان بنا ندارد واردات محصولات پلاستیکی را انجام دهد و دولت عراق نیز واردات محصولات کشاورزی را انجام دهد و به سمت تولید و حمایت داخلی رفته اند.
معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت شاخص آماری تغییرات در میزان صادرات به این کشورها را معنادار ندانست و گفت: افزایش صادرات ما به عمان معنادار و به علت برخی اقدامات رخ داده است اما کاهش صادرات به افغانستان و عراق با اصلاح برخی سیاست ها قابل جبران است.
وی افزود: به عنوان مثال زمانی که سیاست یک کشور در قبال واردات کالایی تغییر می کند، ما باید دنبال راهکار جایگزین برای آن باشیم و در سبد کالایی خود تجدید ‌نظر کنیم.
علایی یکی از اقدامات جهت برقراری توازن در تجارت با افغانستان و عراق و افزایش صادرات به این کشورها را تولید مشترک محصولات در خاک این کشورها عنوان کرد و گفت: حتی می توانیم محصولات واسطه ای را به عراق و افغانستان صادر کنیم.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید