اقتصادی و تجاری

مازاد درآمد عراق چقدر است و قرار است کجا خرج شود؟

مازاد درآمد عراق چقدر است و قرار است کجا خرج شود؟

با افزایش قیمت نفت و بسته شدن پرونده پرداخت غرامت به کویت، عراق شاهد افزایش چشمگیر درآمد های نفتی خود است و برای درآمدهای مازاد خود برنامه هایی را در نظر گرفته است.

به گزارش عراق یار به نقل از میدل ایست نیوز، «مظهر محمد صالح»، مشاور نخست‌وزیر عراق در امور سیاست‌گذاری مالی گفت که با افزایش 432 هزار بشکه‌ای سهمیه عراق در تولید نفت اوپک و با ماندن قیمت نفت در بالای 100 دلار برای هر بشکه، عراق تا پایان سال 26 میلیارد دلار درآمد مازاد خواهد داشت.
او گفت که برآوردهای اقتصادی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که حجم کل درآمدهای نفتی عراق در پایان امسال به 150 میلیارد دلار برسد که با کم کردن هزینه‌های جاری و عمرانی و سرمایه‌گذاری‌های دولت، شاهد دست‌کم 26 میلیارد دلار مازاد درآمد خواهیم بود.
وی افزود که سیاست حمایت از سطح معیشت مردم و افزایش درآمد واقعی اقشار محروم به صورت ملموس تقویت خواهد شد ضمن آنکه دولت در نظر دارد پروژه‌های سرمایه‌گذاری مهمی را اجرا کند که موجب افزایش درآمد و اشتغال‌زایی می‌شود و رشد ناخالص داخلی را حداقل دو برابر رشد جمعیت خواهد کرد تا رفاه در جامعه تضمین شود.
سازمان اوپک روز شنبه اعلام کرد که سهمیه عراق در تولید نفت اوپک در مه ژوئن آینده با افزایش 432 هزار بشکه‌‌ای به 4.509 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این سازمان افزود که عراق بعد از عربستان دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک و بعد از عربستان و روسیه، سومین تولیدکننده بزرگ در اوپک پلاس است.
از حدود سه ماه پیش قیمت نفت در بازارهای جهانی تا حد 130 دلار افزایش یافت و سپس در حدود 110 دلار ماند.
در بودجه 2022 عراق که به علت بلاتکلیفی دولت هنوز به تصویب مجلس نرسیده، قیمت نفت 50-60 دلار تعیین شده است.
علاوه بر افزایش قیمت نفت، بسته شدن پرونده پرداخت خسارت‌های عراق به کویت در شورای امنیت نیز موجب افزایش درآمدهای عراق شده است. بر اساس مصوبه شورای امنیت، 5 درصد درآمدهای نفتی عراق به مدت 32 سال به کویت پرداخت می‌شد که مجموعا 52.4 میلیارد دلار شد.
هفته گذشته، وزارت نفت عراق اعلام کرد که مجموع صادرات نفت این کشور در ماه آوریل به 101 میلیون و 390 هزار و 662 بشکه رسید و درآمد عراق از محل فروش نفت به 10 میلیارد و 550 میلیون دلار رسید.
این وزارتخانه افزود که 98 میلیون و 100 هزار و 42 بشکه از میادین نفتی عراق در مرکز و جنوب کشور صادر شد و 2 میلیون و 991 هزار و 60 بشکه هم از میادین کرکوک و بندر جیهان صادر شد.
وزارت نفت عراق میانگین صادرات روزانه نفت را 3 میلیون و 380 هزار بشکه در روز دانست و میانگین قیمت هر بشکه را حدود 104 دلار اعلام کرد.
در این راستا، «ضیاء المحسن»، کارشناس اقتصادی عراقی، تأکید می‌کند که افزایش تولید نفت عراق اتفاق مبارکی بود که دولت هیچ تلاشی برای آن نکرده بود اما در نبود دولت فعال و در نبود بودجه، کشور نمی‌تواند از این درآمدهای کلان استفاده کند.
او می‌گوید که لازم است مجلس اختیارات لازم برای ارسال بودجه را به دولت پیشبرد امور بدهد و این موضوع حیاتی برای کل اقتصاد کشور حل شود.
پیش از این نایب رئیس مجلس عراق گفته بود که مجلس در صدد تصویب قانونی برای ایجاد سازوکار حقوقی لازم برای دریافت قانون بودجه از دولت پیشبرد امور است.
با گذشت بیش از 7 ماه از اجرای انتخابات در عراق نیروهای سیاسی این کشور نتوانسته‌اند بر سر تشکیل دولت جدید به توافق برسند و دولت «مصطفی الکاظمی» به صورت دولت پیشبرد امور روزانه با اختیارات محدود فعالیت می‌کند.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید