روابط ایران و عراق

دلایل حذف 27 دانشگاه‌ ایران از لیست دانشگاه های مورد تایید توسط عراق

دلایل حذف 27 دانشگاه‌ ایران از لیست دانشگاه های مورد تایید توسط عراق

طی بخشنامه جدید وزارت آموزش عالی عراق در سال 2022، تعداد 33 دانشگاه ایرانی مورد تایید و 27 دانشگاه رد صلاحیت شد که واکنشهای بسیاری در پی داشته است.

به گزارش عراق یار به نقل از میدل ایست نیوز، وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی جمهوری عراق در دستور العمل جدید خود در سال 2022 دانشجویان عراقی را از تحصیل در 27 دانشگاه ایرانی که پیش از این تحصیل در آنها توسط اتباع عراق مجاز بود، ممنوع اعلام کرده است.
طبق این دستورالعمل که نسخه‌ای از آن نیز به دست «میدل ایست نیوز» رسیده، صرفا دانشگاه‌هایی که یکی از سه شرایط زیر را داشته باشند در فهرست دانشگاه‌های معتبر و مورد تایید وزارت آموزش عالی و پژوهش علمی عراق قرار خواهند گرفت:
- دانشگاه‌های معتبر موسسه شانگهای
- 1000 دانشگاه اول موسسه تایمز
- 500 دانشگاه اول موسسه QS

واکنش ایران به اقدام عراق در حذف دانشگاه‌های ایرانی

در همین راستا معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان ایران در واکنش به اقدام عراق در غیرمعتبر اعلام کردن 27 دانشگاه ایران گفت: دولت عراق صرفا دانشگاه‌های ایران را ارزیابی نکرده بلکه با استناد به رتبه بندی‌های جهانی در این زمینه اقدام کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، هاشم داداش‌پور روز شنبه گفت که دولت عراق در سالهای گذشته نظام های ارزشیابی مختلفی را تجربه کرده و در سالهای مختلف برخی از دانشگاه های ایران را حذف و برخی را اضافه کرده است.
وی گفت: در تمام دنیا کشورها نظام ارزشیابی خاص خود را دارند و دانشگاه ها را بر اساس ملاک ها، شرایط و اقتضائات خاص خود ارزیابی می کنند که کشور عراق هم جزو آنها است.
معاون وزیر علوم ایران افزود: دولت عراق در رتبه بندی های اخیر دانشگاه ها به رتبه بندی های بین المللی از قبیل رتبه بندی تایمز، شانگهای و QS استناد کرده و آنها را ملاک عمل خود در رتبه بندی قرار داده است.
وی گفت: براساس این رتبه بندی‌ها دانشگاهی که در یکی از این سه نظام رتبه بندی قرار داشته باشد، قاعدتا در رتبه بندی و نظام ارزشیابی دولت عراق هم قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید