تحولات روز عراق

چین در عراق هزاران مدرسه می سازد

چین در عراق هزاران مدرسه می سازد

وزیر آموزش عراق اعلام کرد: چین بین پنج تا هفت هزار مدرسه در عراق خواهد ساخت و در مرحله نخست هزار مدرسه ساخته می‌شود.

به گزارش عراق یار به نقل از شبکه تلویزیونی سی جی تی ان؛ همه گیری و سال‌ها جنگ و ابهام اقتصادی به سیستم آموزشی عراق آسیب وارد کرده است. میلیون‌ها دانش آموز در عراق آموزش رسمی دریافت نمی‌کنند. بسیاری از مدارس آسیب دیده اند و یا ویران شده اند. اما چین به دنبال کم کردن این شکاف و کمک به عراق است.
در ادامه، خبرنگار گفت: مدارس عراق برای سالهاست که بازسازی نشده اند و بسیار فرسوده هستند. عراق یکی از پرجمعیت‌ترین مدارس را در خاورمیانه (غرب آسیا) دارد. تراکم جمعیت در کلاس‌های درس سبب شده است که بسیاری از دانش آموزان در خیابان‌های بغداد تظاهرات کنند. آن‌ها با آینده مبهم و نبود فرصت‌های شغلی روبرو هستند.
یک دانش آموز عراقی گفت: ما در کلاس خود بیش از 46 دانش آموز داریم. این برای یک کلاس جمعیت زیادی است. دانش آموزان هیچ چیزی را یاد نمی‌گیرند.
یک دانش آموز دیگر گفت: کرونا در سال 2020 شیوع یافت. این موضوع آموزش را دشوار کرد. ما در خانه ماندیم و چیزی یاد نگرفتیم.
خبرنگار سی جی تی ان افزود: دولت عراق تلاش می‌کند که برخی از این مسائل را حل و فصل کند، اما با کمبود شدید بودجه روبرو است.
در ادامه، وزیر آموزش عراق گفت: ما با درخواست‌های زیادی روبرو هستیم. زمانی که ما درباره آموزش عمومی خود صحبت می‌کنیم درخواست‌های زیادی وجود دارد. جمعیت رو به افزایش است. ما با فقدان امنیت و ویرانی مدارس روبرو هستیم. این سبب افزایش جمعیت کلاس‌ها شده است.
خبرنگار در ادامه، گفت: برنامه‌ای برای مقابله با جمعیت زیاد کلاس‌ها ارائه شده است. این مشارکت با چین است. چین هم اکنون ساخت 144 مدرسه را در بغداد آغاز کرده است. این مدارس در سال‌های آینده ساخته خواهند شد. ما در محل ساخت یکی از مدارس در غرب بغداد هستیم. این مدرسه با مشارکت چین ساخته می‌شود و قرار است که جامعه بین المللی هم در این منطقه برای دانش آموزان محروم مدرسه بسازد. هزاران مدرسه قرار است که در سراسر عراق ساخته شوند و وضعیت آموزش این کشور بهبود پیدا کند.
وی گفت: ساخت این مدارس بخشی از یک برنامه وسیع و گسترده است تا سیستم آموزشی عراق را در سراسر کشور بهبود ببخشد.
در ادامه، وزیر آموزش عراق گفت: چین بین پنج تا هفت هزار مدرسه در عراق خواهد ساخت. در مرحله نخست هزار مدرسه ساخته می‌شود. دفتر نخست وزیری این را تصویب کرده است.
خبرنگار سی جی تی ان گفت: اگر چه بسیاری از این موضوع استقبال می‌کنند، اما کمبود سرمایه گذاری در بخش آموزش از دهه 1990 به نظر می‌رسد که پیامدهای آن برای عراقی برای ده‌ها سال وجود داشته باشد.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید