تحولات روز عراق

آبگرم معدنی عراق در موصل دوباره محبوبیت پیدا کرد

آبگرم معدنی عراق در موصل دوباره محبوبیت پیدا کرد

یک آبگرم معدنی در شمال عراق در حال بازیابی محبوبیت است، زیرا که بازسازی آن باعث بازگشت دوباره مردم به آن شده است. این در حالی است که زمانی توسط جهادیانی اداره می‌شد و اعدام‌های دسته‌جمعی در آن انجام می‌دادند.

هشام خالد در کودکی به همراه پدرش اغلب به حمام‌های حمام‌العلیل می آمد اما از زمان بازسازی این مرکز دیگر به تنهایی به اینجا می آید. 
پدر او یک پلیس بود و در نزدیکی حمام توسط گروه دولت اسلامی (داعش) در سال 2016 اعدام شد.
در 30 کیلومتری (20 مایلی) جنوب موصل، حمام العلیل – به‌معنای حمام بیماران در زبان عربی - با آب‌های گوگردی درمانی خود در طول دهه‌ها شهرت خوبی به دست آورد اما آبگرم و روستای اطراف آن، که به همین نام مشترک است، اکنون به خاطر قتل‌عام‌هایی که داعش در طول اشغال این منطقه انجام داده، شناخته شده است.
خالد، 21 ساله، بدون پیراهن و با زیرشلواری در نزدیکی استخر مدور آبگرم، می‌گوید: من عزیزترین کسانم را از دست دادم. 
پدر او، سرهنگ پلیس، یکی از صدها افسر محلی بود که توسط داعش دستگیر و اعدام شدند. اجساد آن‌ها در نوامبر 2016 در یک گور دسته‌جمعی در نزدیکی یک دانشکده‌ی کشاورزی در روستا کشف شد.
این قلب من را به درد می‌آورد. من و پدرم با هم به حمام می‌آمدیم. حالا او رفته و من تنها به اینجا آمده‌ام.

بازسازی

مانند سایر بخش‌های منطقه موصل، سرعت کند بازسازی، پنج سال پس از بیرون راندن جهادی‌ها، مردم محلی را ناامید می‌کند اما بازگشایی ماه گذشته حمام‌ها در سواحل رودخانه دجله به بازگشت به حالت عادی کمک می‌کند، حتی اگر زخم‌های درگیری باقی بماند. 
خالد اکنون یک ماساژور در آبگرم است و مرتباً حمام می‌کند. او می‌گوید آب‌های سرشار از گوگرد او را از آلرژی و مشکلات پوستی درمان کرده است.
در اتاق‌های تازه کاشی‌کاری‌شده آن، مردان و کودکان با 5000 دینار (3 دلار) از لحظات آرامش‌درمانی لذت می‌برند. 
با زیرشلواری یا شورت، وان‌ها را با آب سبز و گرم چشمه پر می‌کنند، آن را روی سر خود می‌ریزند و سپس بدن خود را به شدت می‌مالند - علی رغم بوی تهوع‌آور گوگرد.
پیرمردی از ویلچر خود خارج می‌شود و در آب حمام می‌کند و با بازوهایش تمرینات کششی انجام می‌دهد.
این استراحتگاه که در سال 1984 ساخته شده است، بین 75 تا 100 نفر را در خود جای می‌دهد و مردان و زنان از مناطق جداگانه استفاده می‌کنند.
در پیاده‌روهای اطراف، غرفه‌های موقتی بطری‌های پلاستیکی پر از گل گوگردی می‌فروشند.
سلام عادل حسن از بغداد سفر کرده است و می‌گوید که اولین بار 20 سال پیش از آبگرم دیدن کرده است.
آبگرم خیلی ابتدایی بود، نه مثل الان. بازسازی‌ها موفقیت‌آمیز است، خوشحالم. این جوان 30 ساله با لبخند می‌گوید:
برادرم پسوریازیس دارد. او نتوانست بیاید. می‌روم برایش آب و گل می‌برم.
پس از شکست داعش در سال 2017، حمام‌ها محبوبیت خود را حفظ کردند، اگرچه ساختمان ، کاشی‌های و پنجره‌ها شکسته و ویران شده بود.
در سال 2019 مقامات کار بازسازی را با هزینه‌ی 500,000 دلار انجام دادند. 
احمد عزیز احمد، کارمند آبگرم، می‌گوید که مصالح ساختمانی با دقت انتخاب شده‌اند تا در برابر سایش و اکسیداسیون ناشی از آب‌های گوگردی مقاومت کنند.
او می‌گوید: روز بعد از افتتاحیه، ما شروع به پذیرایی از گروه‌هایی از بازدیدکنندگان از تمام استان‌های عراق کردیم.
او می‌افزاید که خانواده‌هایی که اصالتاً اهل موصل هستند، اما اکنون در خارج از کشور زندگی می‌کنند و همچنین گردشگران انگلیسی و آلمانی آمده‌اند.
- گور دسته‌جمعی - 
در اواخر سال 2016، ماه‌ها قبل از بیرون راندن داعش از موصل توسط ارتش عراق و ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده، داعش صدها نفر را جمع‌آوری و اعدام کرد.
دیده‌بان حقوق بشر در آن زمان گفت که اجساد برخی از قربانیان در ابتدا در فضای باز در میان زباله‌ها ریخته شده بود و بازرسان به گور دسته‌جمعی هدایت شدند که تخمین زده می‌شود جسد حداقل 300 افسر پلیس محلی سابق در آن نگهداری شود.
امروز مقامات محلی از سرعت کند شناسایی اجساد شکایت می‌کنند، زیرا آزمایش DNA هنوز در حال انجام است.
احمد، کارمند آبگرم، توضیح می‌دهد که جهادی‌ها شب کار می‌کردند، آن‌ها را اعدام کردند و با بولدوزر دفن کردند.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید