تاریخی و فرهنگی

ویرانه های قلعه گمشده پادشاهی اشکانی در عراق کشف شد

ویرانه های قلعه گمشده پادشاهی اشکانی در عراق کشف شد

باستان‌شناسان عراقی و آلمانی در منطقه کردستان ویرانه‌های شهر باستانی ناتونیا را کشف کردند که قلعه کوهستانی بزرگ پادشاهی آدیابنه امپراتوری اشکانی بود.

به گزارش عراق یار به نقل از iraqinews، یکی از نام‌های این شهر Natunissarokerta است که ترکیبی از نام پادشاه ناتونیسر و نام قلعه به زبان پارسی قدیم است. مایکل جی براون، محقق علمی در دانشگاه هایدلبرگ آلمان می‌گوید: این نام کاملاً با شهری که ما مطالعه کردیم مطابقت دارد.
پادشاهی آدیابنه یکی از دولت‌های باستانی بود که در نیمه دوم هزاره اول قبل از میلاد در شمال بین‌النهرین (عراق کنونی) وجود داشت. در ابتدا بخشی از امپراتوری آشور بود، اما در قرن دوم پیش از میلاد بخشی از پادشاهی اشکانی شد تا اینکه امپراتوری روم به آدیابنه حمله کرد.
براون نشان می‌دهد که بحث بین مورخان حول محل وجود شهری به نام ناتونیا، در کاپروس یا ناتونیساروکرتا، یکی از استحکامات بزرگ آدیابنه می‌چرخد.
براون توضیح داد که تنها نشانه‌های ناتونیا روی سکه‌های منحصربه‌فردی بود که در سال 1955 در شهر باستانی ارمنی نیسیبیس یافت شد، که برای مدت طولانی تحت حکومت پادشاهی آدیابنه بود.
براون و همکارانش محل احتمالی شهر باستانی ناتونیا را در خلال کاوش‌هایی که برای چندین دهه در کوه‌های زاگرس در منطقه کردستان ادامه داشت، جایی که مناطق شمالی پادشاهی آدیابنه در آن قرار داشت، کشف کردند.
باستان‌شناسان در سال 2009 در منطقه Rabana-Mercoli در زاب پایین، که در دوران باستان به عنوان رودخانه Capros شناخته می‌شد، ویرانه‌های یک قلعه باستانی بزرگ واقع در کوه‌ها را کشف کردند.
براون خاطرنشان کرد که نقش‌های برجسته و مجسمه‌های کشف‌شده از نظر سبک شبیه به تصاویر پادشاهان فرضی آدیابایی است که در خرابه‌های شهر هاترا، یکی از شهرهای اشکانی، یافت شده است.
به گفته محققان، این شباهت و همچنین موقعیت قلعه بر روی رودخانه کاپروس نشان می‌دهد که این شهرْ ناتونیا یا بخش مهمی از آن بوده است.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید