اقتصادی و تجاری

بلومبرگ: صادرات عربستان و عراق، جایگزین نفت روسیه در عراق شده است

بلومبرگ: صادرات عربستان و عراق، جایگزین نفت روسیه در عراق شده است

با تحریم نفت روسیه در اتحادیه اروپا، عربستان و عراق با افزایش صادرات نفتی خود به قاره سبز درصدد پر کردن جای خالی روسیه برآمده‌اند.

به گزارش عراق یار به نقل از میدل ایست نیوز، در نخستین هفته‌های ماه ژوئیه، روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام خاورمیانه از طریق خط لوله‌های مصر به اروپا رسیده و حجم محموله‌های نفتی خاورمیانه به اروپا نسبت به سال گذشته تقریباً دوبرابر شده است.
تجاوز روسیه به اوکراین واکنش شدید شرکت‌های اروپایی را در پی داشت که بسیاری از آنها همکاری با مسکو را متوقف کردند و از همان زمان این پرسش مطرح شد که نفت جایگزین قرار است از کجا تأمین شود.
گزارش های مراکز رصد نفتکش‌ها نشان می‌دهد که عربستان صادرات نفت خود به اروپا را افزایش داده و عراق نیز وارد این میدان شده و محموله‌های نفت خود را یا از طریق خط لوله «سومید» در مصر یا با نفتکش‌های خود از کانال سوئز به اروپا می‌رسانند.
حجم نفت ارسالی از طریق خط لوله‌ها از حدود 800 هزار بشکه در روز در ماه گذشته به بیشترین حجم ممکن از سال 2020 رسیده است. علاوه بر این، در سه هفته نخست ماه ژوئیه، حدود 1.2 میلیون بشکه در روز از طریق کانال سوئز به اروپا ارسال شده که اکثر آنها از عراق است.
بدین ترتیب حجم نفت صادرشده از خاورمیانه به اروپا به 2.2 میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه ژانویه، یک ماه پیش از این آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، افزایش 90 درصدی را نشان می‌دهد.
همزمان همین می‌بینیم که روسیه به همین میزان بر صادرات نفت خود به هند و چین افزوده است.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید