تحولات روز عراق

شکایت عراق از ترکیه به شورای امنیت و درخواست برگزاری نشست فوق العاده

شکایت عراق از ترکیه به شورای امنیت و درخواست برگزاری نشست فوق العاده

وزارت خارجه عراق با شکایت از ترکیه به شورای امنیت خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده درباره حمله اخیر آنکارا به اقلیم کردستان شد. 

به گزارش عراق یار به نقل از  تسنیم، به دنبال حمله مجدد جنگنده‌های ارتش ترکیه به استان «دهوک» در اقلیم کردستان عراق، وزارت خارجه این کشور از آنکارا به شورای امنیت شکایت کرده و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده درباره تجاورات ترکیه شد.
خبرنگار شبکه العربیه به‌نقل از منابع کُردی گزارش داد که جنگنده‌های ترکیه مناطقی را در العمادیه در استان دهوک بمباران کردند.
بر اساس این گزارش، جنگنده‌های ارتش ترکیه، بار دیگر استان دهوک در اقلیم کردستان عراق را بمباران کردند. در این حمله، منطقه العمادیه در دهوک هدف قرار گرفت.
این در حالی است که خبرنگار المیادین در بغداد گزارش داد که در حمله مجدد ترکیه به استان دهوک در شمال عراق، روستای «سورا سکیری» در منطقه نهیلی هدف قرار گرفته است
منابع خبری روز چهارشنبه اعلام کردند که ترکیه علیه استان «دهوک» در شمال اقلیم کردستان عراق حمله کرد. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد از کشته شدن 8 نفر و زخمی شدن 23 نفر دیگر در حمله هوایی به استان دهوک عراق احساس حزن و اندوه می‌کنیم.
گروهها، شخصیت ها و مقامات سابق و فعلی عراق حمله ترکیه به شمال عراق را محکوم کردند.
«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، اعلام کرد که کارشناسان نظامی عراق حمله ترکیه به منطقه کردستان را تأیید کرده‌اند.
وزیر خارجه اعلام کرد: «ما به همراه فرماندهان نظامی، چند تن از منطقه [کردستان عراق] و برخی از اعضای پارلمان عراق به محل حمله رفتیم. این یک فاجعه بود.»
مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرد که حملات توپخانه‌ای ترکیه به یکی از مراکز گردشگری استان دهوک در منطقه کردستان عراق، بار دیگر تجاوزی صریح و آشکار علیه حاکمیت عراق و زندگی شهروندان عراقی و امنیت آن‌ها به شمار می‌رود.
در ادامه واکنش‌ها به حمله توپخانه ای ترکیه به استان دهوک در شمال اقلیم کردستان، تحریم کالاهای ترکیه در سلیمانیه و همچنین توقف سفرهای سیاحتی به این کشور شروع شد.
ترکیه از بامداد دوشنبه 30 فروردین ماه عملیاتی تحت عنوان قفل پنجه در کردستان عراق به دلیل آنچه مقابله با پ ک ک می نامد، کلید زده است.
این عملیات موجب اعتراض مقامات بغداد و اعتراض رسمی آنها به آنکارا شده است.
ترکیه طی 3 سال گذشته عملیاتهای خود را در شمال عراق تشدید کرده و این عملیاتها به صورت هوایی و زمینی دنبال شده است. هدف از این عملیاتها مقابله با گروه تروریستی پ ک ک عنوان شده اما مقامات بغداد و گروههای و جریانات سیاسی این کشور در دوره های مختلف نارضایتی خود را از این اقدامات ترکیه اعلام کرده اند.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید