تحولات روز عراق

رهبران عراقی درباره تحولات منطقه «سبز» بغداد چه گفتند؟

رهبران عراقی درباره تحولات منطقه «سبز» بغداد چه گفتند؟

تجمع طرفداران جریان صدر در بغداد و ورود آنها به پارلمان برای دومین بار ظرف چهار روز باعث شده که جریان های سیاسی و مسئولان این کشور طی دیروز و امروز موضعگیرهای مختلفی بگیرند که نقطه مشترک همه آنها لزوم خویشتنداری و جلوگیری از بروز فتنه و حل اختلافات سیاسی پشت میز گفت وگو به جای خیابان بوده است.

به گزارش عراق یار به نقل از ایرنا، طرفداران "مقتدا صدر" در اولین اعتراض میدانی خود در معرفی "محمد شیاع السودانی" به عنوان نامزد نخست وزیری روز پنجم مرداد ماه تجمع کرده و وارد منطقه حفاظت شده سبز در مرکز بغداد و پارلمان این کشور شده و آن را تصرف کردند.
شعله اعتراض جدید جریان صدر پس از بیانیه چارچوب هماهنگی شیعی در سوم مرداد ماه روشن شد، بیانیه ای که در آن "محمد شیاع السودانی با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد.
روز گذشته (شنبه) نیز دوباره طرفداران مقتدی صدر با ورود بدون مشکل به منطقه سبز بغداد و تصرف پارلمان این کشور، دست به تحصن نامحدود در مقر پارلمان در سایه حمایت مسئولان جریان صدر زدند.
ورود دوباره هواداران مقتدا صدر به پارلمان به عنوان نهاد رسمی و قانونگذاری این کشور با واکنش دیگر جریان، ائتلاف ها و مسئولان عراقی روبرو شد و آنها با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شده و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید و از مقتدا صدر خواستند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

واکنش چارچوب هماهنگی شیعه عراق

اولین واکنش به اولین تجمع هواداران جریان صدر در منطقه سبز در مرکز بغداد و ورود آنها به پارلمان در چهارشنبه گذشته از سوی چارچوب هماهنگی شیعه بود؛ این چارچوب بلافاصله طی بیانیه ای نسبت به ورود تجمع کنندگان به منطقه سبز بغداد هشدار داد و اعلام کرد: «ملت عزیز عراق... پس از آنکه نیروهای چارچوب هماهنگی، گام های عملی را برای آغاز تشکیل دولت خدمتگزار ملی کامل و با اجماع برای نامزدی شخصیتی ملی که کفایت و پاکدستی او مشهور است، توافق کردند؛ تحرکات و فراخوان هایی مشکوک رصد شد که تحریک به آشوب و فتنه و هدف قرار دادن ثبات داخلی می کرد و آنچه امروز در حوادث سریع اتفاق افتاد و اجازه دادن به تظاهرات کنندگان برای ورود به منطقه خاص دولتی (منطقه سبز) و اشغال پارلمان و موسسات قانونی و نیز عدم اقدام نیروهای مربوطه در انجام وظیفه خود، شبهات زیادی را به وجود آورده است. از این رو ما دولت پیشبرد امور را مسئول کامل درباره امنیت و سلامت دوایر دولتی و کارکنان آن، نمایندگی های دیپلماتیک و اموال عمومی و خصوصی می دانیم و از دولت می خواهیم تدابیر جدی برای حفظ امنیت و نظم و ممانعت از آشوب و اقدامات غیرقانونی اتخاذ کند.»
این بیانیه افزود: «از ملت عزیز عراق نیز می خواهیم که هوشیارتر باشند، از حیله دشمنان برحذر باشند و مانع هر فتنه ای شوند که ملت و فرزندان آن را طعمه آتش خود خواهد کرد. به توده های عزیزمان می گوییم که ما با شماییم و بین شما، اهتمام ما حفظ امنیت و سلامت ملت عزیزمان است؛ شما را سرافکنده نخواهیم کرد و از شما می خواهیم که بیدار باشید، هشیار بمانید و برای هر وضعیت فوق العاده ای آمادگی داشته باشید.»
درپی دومین ورود هواداران جریان صدر به پارلمان در روز گذشته (شنبه) نیز  چارچوب هماهنگی شیعی عراق در بیانیه ای نسبت به تعرض به نهادهای رسمی، پارلمان و تهدید به حمله به دستگاه قضایی و نهادهای رسمی و دستگاه های امنیتی ابراز نگرانی کرد.
چارچوب هماهنگی در این بیانیه همچنین "از ملت عراق خواست خویشتنداری و صبر کنند و از مردم عراق که قانون اساسی را محترم می شمارند خواست با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز از کشور و نهادهای رسمی آن بویژه دستگاه قضایی در مقابل این تعرض خطرناک که خروج از قانون، عرف و شریعت به شمار می رود دفاع کنند".
چارچوب هماهنگی در این بیانیه اعلام کرد که مسئولیت کامل این اقدامات خلاف قانون بر عهده، طرف های سیاسی است که در پشت پرده این دست اندازی به نهادهای رسمی قرار دارند.
بعد از صدور این بیانیه بود که چارچوب هماهنگی شیعی عراق در بیانیه دیگری «با هدف منع فتنه» تظاهرات مسالمت آمیز خود را که قرار بود امروز (یک شنبه) در «دفاع از مشروعیت قانون اساسی" عراق برگزار شود، به زمان دیگری موکول کرد.
در دومین بیانیه چارچوب هماهنگی اعلام شد: بر اساس بیانیه های برادران در چارچوب هماهنگی و دخالت شیوخ عشایر بزرگوار و شخصیت های فاضل دینی، قرار شد موعد تظاهرات دفاع از دولت و موسسات آن به موعد دیگری موکول شود تا فرصتی به گفت و گو و ایجاد راه حل های مثبت سیاسی داده شود، وحدت صفوف و دوری از فتنه، تضمین و فرصت دعوت کنندگان به فتنه سوزانده شود.
واکنش نوری المالکی
"نوری المالکی" رئیس ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق نیز در بیانیه ای، ورود تجمع کنندگان به عرصه های پارلمان در منطقه سبز را تجاوز به منطقه حفاظت شده او نقض آشکار اصل "تظاهرات مسالمت آمیز قانونی" دانست و از دولت عراق خواست به مسئولیت خود در حمایت او وضعیت امنیتی و جلوگیری از خونریزی بین عراقی ها عمل کند.
نوری المالکی در این بیانیه تصریح کرد: پیامدهای حوادث، تکرار سقوط قوه مقننه و گسترش فضای رعب و وحشت از مجهولات امنیتی، سیاسی و اقتصادی، مرا بر آن داشت که درخواست صمیمانه و خالصانه خود را به برادران در چارچوب هماهنگی و جریان صدر متوجه کنم تا موضعی مسئولانه اتخاذ کنند که شوک وارده را مهار و به دور از تأثیرات منفی، گفت وگوی جدی را آغاز کنند.
درخواست هادی العامری
"هادی العامری" رئیس ائتلاف سیاسی-پارلمانی الفتح عراق و از فرماندهان ارشد حشد الشعبی در پیامی به "مقتدا صدر" رهبر جریان صدر از او خواست، گفت وگویی جدی را با چارچوب هماهنگی شیعی برای خروج از بن بست روند سیاسی عراق داشته باشد.
العامری در این درخواست نوشت: خالصانه از برادر عزیز جناب سید مقتدا صدر دعوت می کنم که گفت وگویی جدی با برادران چارچوب هماهنگی برای یافتن راه خروجی از بن بست در روند جاری سیاسی عراق و تفکر درباره راحل های ممکن برای دور نگه داشتن کشور و مردم از خطرات احتمالی داشته باشد. عراق امانتی بر گردن همه ما است. خداوند آن را از هر بدی حفظ کند.  
شیخ قیس الخزعلی
«شیخ قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل حق عراق نیز در بیانیه ای در شبکه های اجتماعی نوشت: دعوت های صادر شده برای حاکم کردن زبان گفت وگو و تفاهم دعوت هایی مسئولانه ناشی از درک بزرگ مسئولیت ملی در قبال کشور و ملت است؛ این موضعی مورد توافق و اجماع همگان است، همان طور که موضع سران درباره ضرورت حمایت دولت و موسسات قانونی و منع هتک و تجاوز به آن با همین اجماع صادر شد؛ موضعی که حکمت و شجاعت را در خود دارد و از همگان می خواهیم موضع میهنی لازم برای شرایط فعلی را اتخاذ کنند تا صلح داخلی را حفظ کنند، مانع لغزیدن به آشوب شوند و به ضوابط و قانون اساسی ملتزم باشند.
مجلس اعلای اسلامی عراق
مجلس اعلای اسلامی عراق نیز به نوبه خود در بیانیه ای خواستار حفظ امنیت داخلی این کشور شد و تاکید کرد که حمایت از منافع ملت و نهادهای قانون اساسی، واجب شرعی و ملی است.  
مجلس اعلای اسلامی عراق همچنین در این بیانیه خواستار «آرامش و تحریک نکردن اعتراضات خیابانی» شد و حمایت از موسسات قانونی را «واجب شرعی و ملی» خواند و افزود: همه نیروهای ملی مخلص باید برای آرام کردن اوضاع کار کنند، امنیت شهروندان در برابر هر خطری را تامین کنند و به تحریک های خیابانی کشیده نشوند.
رئیس سازمان الحشد الشعبی
فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی نیز با بیان اینکه حل بحران سیاسی عراق نیاز به گفت وگوی طرف ها دارد، بر این نکته تاکید کرد که در هر نزاع سیاسی داخلی، الحشدالشعبی به عنوان ضامن امنیت ملت و حاکمیت کشور، طرف سوم خواهد بود.
الفیاض افزود: درگیری داخلی در بیت شیعی عراق بعید است زیرا احزاب آن بالغ هستند و مرجعیت دینی حاضر است و از طرف ها می خواهیم تا (برای حل مشکلات) گفت وگو کنند.
سید عمار حکیم
«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در واکنش به تحولات اخیر عراق و ورود هواداران جریان صدر به ساختمان پارلمان این کشور در بیانیه ای اعلام کرد: شرایط حساسی که صحنه داخلی عراق تجربه می‌کند بر همگان لازم می‌سازد که به عقل و منطق و گفت ‌وگو اولویت دهند و به نفع عراق و ملتش از مواضع خود کوتاه بیایند.
حکیم تاکید کرد: بر این اساس، صادقانه و با نیت پاک از برادرانمان در جریان صدر و چارچوب هماهنگی می‌خواهیم که گفت‌ وگویی مستقیم و بدون محدویت را آغاز کنند و در سقف میهن و منافع ملی و صیانت از خون ملت عراق با یکدیگر به تفاهمی برسند که رنج‌ها و دغدغه‌ها و منافع ملت عراق در آن در نظر گرفته شود، گفت‌وگویی که در آن هر طرف به دیگری اطمینان دهد که در پی حذف کسی نیست.
برهم صالح
"برهم صالح" رئیس جمهور عراق نیز خواستار نشستن گروه های سیاسی کشورش پای میز گفت و گویی ملی و صادقانه برای باز کردن گره جاری سیاسی عراق شد.
رئیس جمهور عراق در بیانیه ای اعلام کرد: شرایط حساس جاری کشور مستلزم التزام همگان به آرامش، حاکم کردن زبان عقل و گفت و گو، مقدم دانستن مصلحت ملی بر هر ملاحظه دیگری و حمایت میهن با بازوان همه فرزندان آن است تا قوی و امن بمانند و اختلافات داخلی آنان را از هم پراکنده نکند.

تاکید نخست وزیر و رئیس شورای قضائی عراق بر گفت‌وگو برای حل اختلافات

«مصطفی الکاظمی»  نخست وزیر و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضائی عراق از همه جریان های سیاسی این کشور خواستند که اختلافات های خود را از طریق گفت وگو و احترام به قانون اساسی حل کنند.
نخست وزیر عراق امروز (یکشنبه) را در عراق برای همه ادارات و موسسات رسمی را به استثنای موسسات امنیتی این کشور تعطیل اعلام کرد.
محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز در بیانیه ای اعلام کرد که جلسات مجلس این کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل است؛ هرچند برخی جریان های سیاسی به این امر اعتراض کرده و تعلق فعالیت پارلمان را به اعتقاد خود غیرقانونی دانستند.
نیجروان بارزانی
در همین حال، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق نیز امروز یکشنبه خواهان گفت وگوی طرف های مختلف سیاسی در شهر اربیل در شمال عراق شد و هشدار داد که افزایش پیچیدگی امور ثبات عراق را در معرض خطر قرار می دهد.
واکنش عشایر موصل
سخنگوی عشایر جنوب موصل نیز نسبت به «توطئه بین المللی و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس» علیه مردم عراق هشدار داد و خواستار خویشتنداری احزاب شیعه برای خنثی سازی این توطئه ها شد.
«خالد الجبوری» سخنگوی عشایر جنوب موصل از نیروهای شیعه این کشور خواست تا خویشتنداری کنند و تسلیم توطئه بین المللی و برخی از کشورهای خلیج فارس نشوند.
وی افزود: توطئه بین المللی از سوی آمریکا، رژیم اسرائیل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وجود دارد و تحریک رسانه‌های آن کشورها به سوی شعله‌ور کردن شهرهای عراق پیش می‌رود.
سخنگوی عشایر جنوب موصل با بیان اینکه این کشورها می‌خواهند آتش نزاع بین نیروهای شیعه را شعله‌ور کنند و قربانی آن شهروندان عراقی هستند، افزود: بر این اساس از عقلای روحانیت، مراجع و شیوخ عشایر می‌خواهیم وارد عمل شوند و سریعا این نزاع را متوقف کنند و اجازه تعرض به اموال عمومی و ساختمان‌های احزاب دیگر را ندهند.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید