اقتصادی و تجاری

ماجرای بلوکه شدن 50 میلیارد دلار، مازاد درآمد نفتی عراق چیست؟

ماجرای بلوکه شدن 50 میلیارد دلار، مازاد درآمد نفتی عراق چیست؟

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق اظهار داشت کشور در صورت تداوم بحران سیاسی کنونی و تعطیلی نهادهای قانونی با بحران‌های اقتصادی مواجه خواهد شد.

به گزارش عراق یار به نقل از شفقنا، الحلبوسی تاکید کرد: 80 تریلیون دینار عراق (50 میلیارد دلار) به عنوان مازاد درآمد حاصل از صادرات نفت به دلیل عدم تصویب بودجه سال جاری (2022 میلادی) «بلوکه شده و نمی‌توان آن را هزینه کرد»
وی افزود: در صورتی بودجه سال 2023 میلادی تصویب نشود، قانون مدیریت منابع مالی که به شکل اضطراری مدیریت امور مالی کشور را ادامه می‌دهد، اجازه هزینه‌کرد اضافی را نخواهد داد؛ امری که کشور را در برابر بحران‌های اقتصادی بزرگی قرار خواهد داد.
در همین رابطه، «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق هم پیشتر تاکید کرده بود کشور با شرایط حساس و چالش‌های هولناکی رو به رو است و بن‌بست سیاسی کنونی و تاخیر در فرایندهای قانونی پس از گذشت چندین ماه از برگزاری انتخابات، امری غیر قابل قبول است.
«احمد حمه رشید»، نماینده پارلمان عراق هم گفت: دولت کنونی قادر به تصویب بودجه سال جاری نیست زیرا طبق حکم دادگاه عالی فدرال صلاحیت تصویب و پیشنهاد قوانین را ندارد و اظهارنظر الکاظمی درباره لزوم تصویب بودجه «فرافکنی و فریبکاری است.»
وی اظهار داشت: بودجه سال 2022 میلادی باید پیش از آغاز سال تصویب می‌شد اما بحران‌ سیاسی عراق مانع از این کار شد.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید