تحولات روز عراق

خانه بزرگترین شاعر عرب در بغداد به مرکز فرهنگی تبدیل شد

خانه بزرگترین شاعر عرب در بغداد به مرکز فرهنگی تبدیل شد

بغداد براساس بیانیه‌ی مطبوعاتی دفتر مطبوعاتی نخست‌وزیری عراق، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، روز شنبه خانه محمدمهدی الجواهری، بزرگ‌ترین شاعر عرب، را در بغداد افتتاح کرد.

به گزارش عراق یار به نقل از iraqinews، در این بیانیه آمده است که در افتتاحیه‌ی خانه‌ی بازسازی‌شده جواهری، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی، شهردار بغداد و خانواده‌ی این شاعر بزرگ عراقی حضور داشتند.
الکاظمی گفت: «دولت مایل است از فرهنگ حمایت کند و زندگی‌نامه‌ی درخشان نوآوران عراقی و دستاوردهای فکری و فرهنگی آن‌ها را گرامی بدارد.»  
جواهری که در سال 1899 در نجف به دنیا آمد، یکی از بهترین و بزرگ‌ترین شاعران عرب قرن بیستم به‌شمار می‌رود. او همچنین لقب بزرگ‌ترین شاعر عرب را داشت و شاعر ملی عراق به‌شمار می‌رود.
خانه‌ی بازسازی‌شده‌ی جواهری تنها خانه‌ای است که او در عراق داشت تا اینکه در اوایل سال 1980 به پراگ رفت، زیرا مواضعش در تقابل با سیاست‌های حکومت حاکم بود. او زندگی خود را در پایتخت عراق با اجاره‌ی چندین خانه در مناطق مختلف بغداد گذراند.
جواهری تنها خانه‌ی خود را پس از به‌دست آوردن زمینی به مساحت 540 متر مربع در منطقه‌ی القادسیه در بغداد، با هزینه‌ی شخصی ساخت. این قطعه زمین یکی از چندین قطعه زمینی بود که توسط دولت بین خبرنگاران توزیع شد و ساخت خانه تا پایان سال 1971 به پایان رسید.
خانه‌ی بازسازی‌شده‌ی جواهری ممکن است به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود که در آن سمینارهای فرهنگی، نشست‌های شعر و ادبی و نمایشگاه‌های نقاشی برگزار می‌شود و این مهم با حمایت شهرداری بغداد ممکن است که اکنون پس از خرید خانه از وارثان، مالک رسمی آن است.

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید