تحولات روز عراق

ویرانه های باستانی عراق به روی گردشگران باز می شود

ویرانه های باستانی عراق به روی گردشگران باز می شود

با قدم زدن در امتداد ویرانه‌های باستانی حترا در شمال عراق، ده‌ها بازدیدکننده این سایت را تحسین کردند، جایی که طرح‌های محلی در پی آن هستند که پس از یک حکومت جهادی کوتاه اما وحشیانه، برگ جدیدی را برگردانند.

هاترا که توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است، قدمت آن به قرن‌های دوم و سوم قبل از میلاد باز می‌گردد.
این شهر تا موصل، پایتخت سابق اعلام شده توسط داعش که در سال 2017 توسط نیروهای عراقی و یک ائتلاف بین‌المللی که از آنها حمایت می‌کرد، بازپس گرفته شد، دو ساعت با ماشین فاصله دارد.
تور روز شنبه از این سایت، اولین تور در نوع خود که توسط یک موزه خصوصی در موصل برگزار شد، با هدف رونق گردشگری در این منطقه انجام شد.
حدود 40 بازدیدکننده که بیشتر آن‌ها عراقی بودند، اجازه یافتند در ساعت طلایی گرگ و میش در محوطه باستانی بیش از 2000 ساله قدم بزنند.
گردشگران در مقابل ستون‌های چشمگیر سلفی گرفتند و آثار برجسته تخریب‌شده توسط جهادگران داعش را بررسی کردند.
لونا باتوتا، 33 ساله در تور همراه با شوهر بلژیکی خود، گفت: «تاریخ فوق العاده‌ای دارد» که اجازه می‌دهد نگاهی به یک تمدن باستانی داشته باشیم.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «تاریخ زیادی اما در عین حال حوادث ناگوار زیادی در اینجا با داعش رخ داد».
باتوتا برای یک شرکت داروسازی در بلژیک کار می‌کند و از 9 سالگی در آنجا زندگی می‌کند.
بیست و چهار سال بعد، این اولین بار است که به وطن خود باز می‌گردد.
او گفت که دیدار از هاترا "احساسات متفاوتی" را برای او برانگیخت. "شما سوراخ گلوله‌ها را می‌بینید، گلوله‌های خالی زیادی می‌بینید."
هاترا که مرکز مهم مذهبی و تجاری تحت امپراتوری اشکانیان بود، دارای استحکامات باشکوه و معابد باشکوه بود که سبک معماری یونانی و رومی را با عناصر تزئینی شرقی ترکیب می‌کرد.
در سال 2015، داعش ویدئویی منتشر کرد که نشان می‌داد ستیزه‌جویانش مجموعه‌ای از آثار برجسته را تخریب می‌کنند، به سمت آن‌ها شلیک می‌کنند و مجسمه‌ای را با کلنگ هک می‌کنند.
در ماه فوریه، مقامات از سه بازسازی در این مکان پرده برداری کردند: یک مجسمه به سبک رومی از یک پیکر در اندازه واقعی و نقش برجسته در کنار معبد بزرگ.
- "نه تنها جنگ" - پنج سال پس از شکست داعش، موصل و اطراف آن احساس عادی بودن را بازیافتند، حتی در شرایطی که تلاش‌های بازسازی با شکست مواجه می‌شوند و بسیاری از مناطق هنوز زخم‌های نبرد با جهادگران را بر خود دارند.
تور هاترا توسط خانه میراث موصل، یک موزه خصوصی که در ژوئن افتتاح شد، سازماندهی شد.
اما حتی قبل از آن، به گفته یکی از برگزارکنندگان، فارس عبدالستار، مهندس 60 ساله، این سایت بازدیدکنندگان فردی را جذب کرد.
او گفت که این ابتکار جدید به دنبال "نمایش میراث و هویت" موصل و استان نینوا است.
پس از به قدرت رسیدن در سال 2014 و فتح مناطقی از عراق و سوریه، داعش در هر دو کشور با حملات متقابل روبرو شد. نیروهای عراقی سرانجام در اواخر سال 2017 پیروز شدند.
از آنجایی که عراق به تدریج به روی گردشگری خارجی باز می شود، ده ها بازدیدکننده - به ویژه از غرب - اکنون در حال کاوش در این کشور هستند و برخی حتی به موصل می روند.
گروه هاترا از پیشگامانی هستند که در زمانی به این کشور سفر می کنند که دولت های ایالات متحده، بریتانیا و سایر دولت ها به شهروندان خود نسبت به سفر به عراق هشدار می دهند و به آنها اشاره می کنند که خطرات تروریسم، آدم ربایی، درگیری‌های مسلحانه و ناآرامی‌های داخلی وجود دارد.
بخش گردشگری همچنین با پرونده جیمز فیتون، بازنشسته بریتانیایی، که به خاطر تکه‌های سفالی که در یک سایت باستان‌شناسی برداشته بود، بازداشت و به 15 سال زندان محکوم شد، قبل از اینکه دادگاه در ماه ژوئیه حکم را لغو کرد و او به خانه برگشت، دچار شکست شد.
گردشگری مذهبی به شهرهای مقدس شیعیان کربلا و نجف بیشتر از ایران رونق داشته است.
با این حال، چالش‌ها همچنان پابرجا هستند و زیرساخت‌های گردشگری هنوز در عراق، کشوری غنی از نفت، اما دهه‌ها جنگ ویران شده، اساسی است.
بریار بهاء الدین، دانشجوی دکترای مردم شناسی در دانشگاه اکستر در بریتانیا، در بازدید از هاترا، گفت: «موصل تنها جنگ، داعش، تروریسم نیست.
وی افزود: موصل یک تمدن، میراث، فرهنگ است.
"این سایت چشمگیر باید مملو از گردشگران از سراسر جهان باشد."

لینک کوتاه

دیدگاه خود را بیان کنید